عاجل

  • الرئيسية
  • محافظات
  • طلاب مركز الحامول يطالبون بوسيلة مواصلات ادمية لنقلهم الى الجامعة بمدينة كفرالشيخ

.. معاناة مستمرة

طلاب مركز الحامول يطالبون بوسيلة مواصلات ادمية لنقلهم الى الجامعة بمدينة كفرالشيخ

اعرب طلاب جامعة كفرالشيخ المقيمين بمركز ومدينة الحامول، عن استيائهم الشديد في ظل معاناتهم المستمرة بسبب سوء حالة وسائل النقل والمواصلات بين مدينتي الحامول وكفرالشيخ، مؤكدين ان هذه المعاناة ممتدة منذ سنوات، وطالبوا الدولة بتوفير وسيلة مواصلات مناسبة لهم كي يتمكنوا من الذهاب إلي الجامعة، وتحصيل العلم.

 

في البداية، يقول الطالب أحمد ابراهيم: اننا نعيش في مهزلة منذ سنوات، ونحن نطالب من بيده الأمر أن يوفر لنا أتوبيسات كي تنقل الطلاب الي مدينة كفرالشيخ، حتي لا نذهب متأخرين فلا نتمكن من حضور المحاضرات، وبالتالي نعود بدون تحصيل شئ سوى تكبدنا الجهد والمصاريف دون فائدة تذكر.

 

من جانبها، قالت الطالبة يسرا علي: "بنخرج قبل موعد بدء المحاضرات بثلاث ساعات علشان نلاقي مواصلة ونلحق المحاضرة، غير التعب والمشقة اللي بنشوفها في المواصلات، وكمان واحنا راجعين ربنا وحده اللي يعلم بينا، وممكن نروح البيت بعد العشاء، وبحت اصواتنا في طلب مواصلات مناسبة ولكن لا حياة لمن تنادي".

 

ويقول الطالب عبدالرحمن اسماعيل، إن "بعض أولياء الأمور جلسوا مع بعض النواب لحل هذه المشكلة ووعدونا بحلها، وإلي هذه اللحظة محلك سر.. مفيش جديد.. والمشكلة

ان اعداد الطلبة في ازدياد مستمر.. فبالتالي الأمر أصبح شاق جدا علينا كطلبة".

 

اما الطالبة مني فتحي: فتقول "حرام والله اللي بيعملوه فينا ده، شعرنا باليأس والإحباط،  نظل ننتظر السيارات بالساعات علشان نركب، وفي الآخر نركب العربية ونجلس أربعات في الكرسي الواحد، علشان نلحق الدراسة وكل واحد بيستغل التاني علشان مصلحته".

 

وناشد الطلاب الدولة لتوفير مواصلات لائقة كي يتمكنوا من الذهاب إلي الجامعة، فيما يشعر معظمهم باليأس من الاستجابة لهذا المطلب البسيط والعادل، كما يصفونه.

 

فهل من مستجيب لهؤلاء الطلبة حتى لا يبدأوا حياتهم العلمية بين احباط من الحاضر ويأس من المستقبل؟